Hoe doe ik: De Barbell Shoulder Press / Military Press

De Barbell Shoulder Press is een compound oefening en dus geschikt om als basis in je schema op te nemen. Het is één van de beste oefeningen om kracht en spiermassa in je schouders te bouwen. Je gebruikt tegelijkertijd ook je triceps, rugspieren en je buikspieren bij het stabiliseren en assisteren.

Uitvoering van de Barbell Shoulder Press

Goede techniek zorgt voor betere resultaten en lager blessurerisico

Spiergroepen:

  • Schouders
  • Rug
  • Triceps
  • Buikspieren

Stappen

  1. Zorg dat je knieën lichtgebogen blijven
  2. Zet jezelf recht onder de stang en pak de stang iets breder dan schouderbreedte
  3. Laat de stang op je bovenkant van je borst rusten. Let erop dat je polsen recht blijven en je onderarm verticaal blijft
  4. Stoot de stang explosief en loodrecht omhoog. Doe je hoofd naar achter zodat de stang recht omhoog gaat
  5. Laat de stang gecontroleerd weer zakken en brengt je hoofd weer naar voren.

Beschrijving

Druk de Barbell explosief en loodrecht recht omhoog, je lichaam past zich aan aan deze beweging, niet andersom. Zet geen kracht vanuit je benen. Je kunt hem ook zittend doen of met je benen wijder (sumo) zodat je niet kunt vals spelen.

Het is een goede oefening om als basis in je schema op te nemen. Je bouwt flink wat kracht en spiermassa in je schouders. Je gebruikt tegelijkertijd ook je triceps, rugspieren en je buikspieren bij het stabiliseren.

Omdat je meerdere spieren tegelijk traint vereist het wat coördinatie dus plan de oefening aan het begin van je schema zodat je hem goed kunt uitvoeren.

Jaren ervaring in een korte periode?