Full Body en Compound

Met Full Body en Compound oefeningen besteed je je tijd in de gym optimaal. Je traint meerdere spiergroepen tegelijk, vaak op een natuurlijke manier en zonder je lichaam in hele vaste posities te brengen.

Compound oefeningen zouden een vast basis onderdeel van je schema moeten zijn. Plan ze aan het begin van je trainingssessie. Hiermee train je efficiënt omdat je het meeste trainingsvolume behaalt en meerdere spiergroepen tegelijk traint. Het is veiliger om ze aan het begin te doen omdat ze vaak zwaar en vermoeiend zijn en techniek vereisen.

Als je nog squats doet nadat je al 4 andere oefeningen hebt gedaan voor je benen, dan verhoog je je blessure risico enorm, daarnaast ben je vermoeid waardoor je minder gewicht en herhalingen behaald.

Dit verschilt met isolatie-oefeningen waarbij je juist zoveel mogelijk focus legt op één spiergroep. Hier kan vaak minder mis gaan in de techniek en is er minder risico, daarom plaats je deze over het algemeen wat verder in je sessie.

Voorbeelden van compound oefeningen zijn de Bench press, Deadlift en de Squat, deze worden ook wel de “big three”genoemd. De meeste serieuze krachttrainers hebben deze oefeningen ,of variaties ervan, als basis in hun trainingsprogramma.

Uitleg en Video's

Klik op de oefening voor uitleg en video's
hoe doe ik chin-ups

Hoe doe ik: Chin-ups

Chin-ups zijn een uitstekende oefening om een krachtige en gespierdere rug te bouwen. Ik zie te weinig mensen een poging doen om chin-ups op te bouwen. Het blijft vaak bij rows. Dit is zonde, want de chin-up is op veel vlakken een betere oefening.
Read More
Hoe doe ik de bench press

Hoe doe ik: Bench Press

De bench press of bankdrukken is één van "big three". Een uitstekende compound oefening voor een grotere borst en helpt met het ontwikkelen van je triceps en voorste schouderkoppen.
Read More
Romanian Deadlift

Romanian Deadlift

De Romanian Deadlift is een uitstekende oefening voor je Hamstrings, billen en rug.
Read More
barbell-shoulder-press

Hoe doe ik: De Barbell Shoulder Press/ Military Press

De Barbell Shoulder Press is een compound oefening en dus geschikt om als basis in je schema op te nemen. Het is één van de beste oefeningen om kracht en spiermassa in je schouders te bouwen. Je gebruikt tegelijkertijd ook je triceps, rugspieren en je buikspieren bij het stabiliseren en assisteren.
Read More
hoe doe ik squats

Hoe doe ik: De Squat

De Squat is een uitstekende basis oefening in elk kracht en fitness -programma. De squat is alleen wel een technische beweging die heel wat oefening en focus op techniek vereist.
Read More

Facebook

Online begeleiding?

Online Fitness Coaching

Andere posts over voeding

Youtube

Fitness recept: Pittige kip ballen