Fitness oefeningen voor je Borst

Om je borstspieren effectief te trainen helpt het om een beetje kennis te hebben van de spieren en bewegingen waar je je borstspieren voor gebruikt. 

De pectoralis is een grote, oppervlakkig gelegen, waaiervormige spier. De pectoralis bestaat uit twee delen, het bovenste gedeelte en onderste gedeelte. Het bovenste gedeelte zit vast aan je sleutelbeen. Het grootste deel van de pectoralis zit vast aan je opperarmbeen net onder en boven waar de deltoid (schouder) vast zit aan het opperarmbeen. In het midden zit je pectoralis vast aan je borstbeen en deels aan het kraakbeen van diverse ribben.

Basisfunctie: De arm en schouder voor het lichaam bewegen

De subclavius is een smalle cilinderachtige spier tussen het sleutelbeen en de eerste rib

Basisfunctie: de schouder naar voren te trekken

Er zijn twee basisoefeningen voor je borstspieren:

  • Flies, waarbij je de armen voor je trekt in een soort knuffelende beweging met gestrekte armen
  • Presses, waarbij je gewicht van je borst afdrukt met hulp van de voorste deltoid en triceps.

Met drukkende bewegingen zoals de bench press en incline bench press kun je veel gewicht gebruiken ten opzichte van flies waarbij je de borstspier meer kunt isoleren. Om je borstspieren goed te ontwikkelen wil je deze bewegingen vanuit meerdere hoeken doen.

Om de effectiviteit van de bench press te verbeteren kun je weerstandsbanden of kettingen gebruiken. Hiermee balanceer je je kracht curve met de weerstandscurve. 

Uitleg en Video's

klik op de oefening voor de uitleg en video

Hoe doe ik: de Bayesian Fly

De Bayesian Fly is een manier om de normale fly aan te passen zodat je voorkomt dat je voorste schouderkop bijspringt en het zorgt ervoor dat je de borstspieren maximaal kunt isoleren.
Read More
Hoe doe ik de bench press

Hoe doe ik: Bench Press

De bench press of bankdrukken is één van "big three". Een uitstekende compound oefening voor een grotere borst en helpt met het ontwikkelen van je triceps en voorste schouderkoppen.
Read More
hoe doe ik een de ring fly

Ring Fly

De Ring Fly is een geavanceerde borst oefening. Deze uitdagende oefening vereist je volle aandacht. Een goede oefening om als variatie op te nemen in je borst-routine of om jezelf uit te dagen.
Read More

Facebook

Online begeleiding?

Online Fitness Coaching

Andere posts over voeding

Youtube

Fitness recept: Pittige kip ballen