Hoe doe ik: De Bayesian Fly

De Bayesian Fly is een uitstekend isolatie oefening voor je borst. Het is een manier om de normale fly aan te passen zodat je ervoor zorgt dat je de borstspieren maximaal kunt isoleren. 

Uitvoering van de Bayesian Fly

Goede techniek zorgt voor betere resultaten en lager blessurerisico

Spiergroepen:

  • Borstspieren

Stappen

  1. Zet je schouderbladen goed tegen het bankje, trek ze iets naar achter en naar beneden.
  2. Pak de kabels vast rond tepelhoogte, met je palmen naar beneden en je duimen naar elkaar toe. Hou dit zo tijdens de oefening
  3. Hou je armen gestrekt (niet overstrekken) tijdens de oefening. Buig tijdens de oefening dus niet vanuit je ellebogen. Je zet de kracht vanuit je schoudergewricht. 

Beschrijving

Waarom?

De Bayesian Fly is een manier om de normale fly aan te passen zodat je voorkomt dat je voorste schouderkop bijspringt en het zorgt ervoor dat je de borstspieren maximaal kunt isoleren. Bij een normale Fly heb je een neutrale grip (palmen naar binnen). Bij de Bayesian Fly zorg je dat je schouders extern zijn geroteerd (armen voor je, ellebogen naar buiten) door handen 90 graden te draaien.

Tips

Je hebt dus je handpalm naar beneden i.p.v. neutraal zoals bij een normale fly. De borstspier is het sterkste in een positie waarbij je schouders extern geroteerd zijn, daarom zorg je er bij de Bench Press voor dat je ellebogen naar buiten wijzen.

Bij voorkeur doe je de oefening met een Cable fly machine, maar als je in jouw gym geen Cable Fly machine hebt kun je de oefening ook (liggend) tussen twee pulley’s doen.Als je het normale hulpstuk niet prettig vindt, kun je de oefening ook doen zonder hulpstukken, je kunt gewoon het uiteinde van de kabel vasthouden, of je kunt ook een enkeltrap of enkele touw-extensie gebruiken.

Je doet deze oefening op een bankje voor stabiliteit en met kabels zodat de weerstand optimaal is en je niet vals kunt spelen. Het voelt ook beter dan een losse kabel fly omdat je je schouders stevig in de bank kunt zetten. Zo kun je ook een boog in je bovenrug zetten en je schouderbladen naar achteren trekken. Dit zorgt voor bescherming van je schouders, net als bij de Bench Press.  Daarnaast zorgt dit voor een verbeterde activatie van de borstspieren.

Vergeleken met een Dumbbell Chest Fly

Bij de normale Dumbbell Chest Fly is er bovenin vrijwel geen weerstand en onderin is het maximaal, dit kan erg stressvol voor je schouder zijn onderin de beweging en verhoogt de kans op blessures. Met name omdat als je ellebogen achter je lichaam komen, dit de blessuregevoeligheid verhoogt voor je schouders. De Bayesian Cable Fly is dus een mooi alternatief omdat het veiliger en effectiever is.

Jaren ervaring in een korte periode?