Hoe doe ik: De Bayesian Curl

Het probleem bij barbell curls is dat de de stang tegen je lijf gaat waardoor de ROM niet optimaal is, het legt ook kracht op je onderarmen en polsen wat de oefening niet ideaal maakt. Bij dumbell curls heb je het probleem dat of de dumbells tegen je aankomen als je grote dumbells gebruikt en dat de weerstandscurve en krachtcurve niet optimaal op elkaar zijn afgestemd.

Daarom kun je de curl met een kabel doen, de Bayesian Curl. Een curl met een kabel zorgt ervoor dat je biceps tijdens de gehele beweging actief blijft en optimaal gestimuleerd wordt.

Uitvoering van de Bayesian Curl

Goede techniek zorgt voor betere resultaten en lager blessurerisico

Spiergroepen:

  • Biceps

Stappen

  1. Experimenteer met hoe ver je van de pulley moet staan, maar wees consequent
  2. In de startpositie hou je je arm niet helemaal gestrekt. Voor het volledig strekken van je arm gebruik je je triceps
  3. Hou je ellebogen dicht tegen je lichaam en breng de kabel omhoog. Doe je schouder en elleboog wat naar achter bovenaan in de oefening

Beschrijving

De bayesian curl is een effectieve isolatie oefening voor je biceps. Het is een alternatief op de dumbell en barbell curls. Doordat je de oefening met een kabelstation doet, is er constante weerstand op je biceps. 

Het probleem bij barbell curls is dat de de stang tegen je lijf gaat waardoor de ROM niet optimaal is, het legt ook kracht op je onderarmen en polsen wat de oefening niet ideaal maakt. Bij dumbell curls heb je het probleem dat of de dumbells tegen je aankomen als je grote dumbells gebruikt en dat de weerstandscurve en krachtcurve niet optimaal op elkaar zijn afgestemd.

Daarom kun je de curl met een kabel doen, de Bayesian Curl. Een curl met een kabel zorgt ervoor dat je biceps tijdens de gehele beweging actief blijft en optimaal gestimuleerd wordt. Het kan zijn dat het even wennen is om met een kabel te doen, maar zodra je eraan gewend bent zul je hem geweldig vinden als biceps oefening.

Aandachtspunten

Als je verder weg van de pully staat leg je meer nadruk op onderkant en als je dichter bij staat leg je meer nadruk op de bovenkant.

Je hoeft je arm niet helemaal te strekken want daarvoor moet je je triceps activeren, kijk hoe ver je arm gestrekt is als deze in ontspannen staat is en hou dat aan. Als je je arm verder strekt leg je ook meer stress op de bindweefsel van je elleboog.

Als het beter voelt kun je ook je palm draaien, zorg dan dat je palm omhoog is bovenaan de beweging en neutraal onderaan de beweging.

De Bayesian Curl is een goede oefening om je biceps te isoleren, probeer hem uit.

Jaren ervaring in een korte periode?