Wat is trainings-volume?

Wat is trainings-volume in Fitness & Bodybuilding?

Trainings-volume in Fitness & Bodybuilding is de totale hoeveelheid werk die er in een trainingssessie wordt verricht. Er zijn twee definities die gebruikt worden:

Als onderzoekers het hebben over ‘trainingsvolume’ hebben ze het vaak over de trainingsvolume belasting, ofwel de sets x herhalingen x gewicht. In de praktijk is het vaak genoeg om de herhalingsvolume bij te houden.

Trainingsvolume is de nr.1 factor voor spiergroei en de optimale volume hangt van veel variabelen af zoals trainingsniveau, genen, stressniveau, slaapkwaliteit en meer. Dit zou dan ook nauwkeurig individueel moeten worden afgestemd in een trainingsschema.

Hoe gevorderder je bent, hoe hoger de optimale trainingsvolume komt te liggen. Meer volume zorgt voor betere resultaten tot een bepaald punt, maar het heeft een afnemende meerwaarde.

Boven een bepaald punt zal het de meerwaarde zelfs stagneren. Dit betekent dat meer volume op een bepaald punt zelf voor slechtere resultaten zorgt, je wilt hierom op je persoonlijke “sweet spot” richten zodat je voldoende hersteltijd hebt om sterker te groeien.

Trainingsvolume moet altijd per spiergroep bekeken worden. Afhankelijk van de trainingsvariabelen die ik hierboven genoemd heb kan je behoefte dus verschillen per spiergroep.

Stel iemand is gevorderd in zijn borst, maar beginner in zijn benen. In dit geval is er meer volume nodig om progressie te boeken voor zijn borst en is er niet zoveel volume nodig om vooruit te gaan in zijn benen.

Lees meer over Online Fitness Coaching