Wat is trainings-intensiteit?

Wat betekent trainings-intensiteit in fitness en bodybuilding?

Training intensiteit wordt in de bewegingswetenschap gedefinieerd als het percentage van je 1RM (%1RM) waarmee je traint (de relatieve belasting). Dit zegt dus wat over hoe relatief “zwaar”iets is voor iemand.

Denken in absolute gewichten onder verschillende mensen slaat nergens op.

Denk niet zo:

“Ik bankdruk 15 kilo meer dan dat jij doet, ik ben sterker.”

Er wordt vaak gedacht dat je altijd een zwaar gewicht (hoge intensiteit) moet gebruiken om spiergroei te veroorzaken. Uit de literatuur wordt echter duidelijk dat er evenveel spiergroei veroorzaakt met lage en hoge gewichten mits de totale volume hetzelfde is. Je kunt met lichtere gewichten dus ook gewoon spiermassa opbouwen.

Een paar korte tips over intensiteit:

  • Beginners hebben nog geen hoge intensiteit nodig, omdat er niet veel nodig is om spiergroei te creëren. Hoge intensiteit zou de ontwikkeling van hun techniek verstoren.
  • Voor isolatie-oefeningen gebruik je vaak een lagere intensiteit ten opzichte van compound-oefeningen
  • Als je voor maximaal kracht wilt trainen voor bepaalde oefeningen zoals bij powerliften, zou je vaker met hoge intensiteit moeten trainen
  • Voor een volledige ontwikkeling van alle soorten spiervezels zou je waarschijnlijk in diverse intensiteiten en rep ranges moeten variëren
  • Totale volume is over het algemeen belangrijker voor spiermassa dan intensiteit

Voor meer info zie het artikel over trainen voor kracht en spieropbouw

Lees meer over Online Fitness Coaching